سواد آموزی به نوجوانان کار و خیابان

ما هر روزه نوجوانانی در جای جای شهرمان میبینیم که در حال کارکردن هستند. حتما هرکدام مان وقتی با آنها برخورد می کنیم، به این فکر می کنیم که چرا این نوجوان در حال کار کردن است؟

پس باید فکری کرد، چرا که این نوجوانان هم دقیقا مثل نوجوانان خود ما حق رشد کردن و شکوفا کردن توانایی هایشان دارند و فقط در این صورت است که می توانیم جامعه ای داشته باشیم که در آن عدالت وجود دارد، چرا که نزدیک شدن به عدالت با خواست و تلاش عده ای کثیر طی می شود.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم سوالهای خود را به عمل نزدیک کنیم و برای این نوجوانان کلاس های سوادآموزی برگزار کنیم تا بتوانند حداقل تا حدی بازمانده بودن از مسیر رشد خود را جبران کنند و بتوانیم حداقل اندکی آنها را از شکستها و ناامیدی ها و رفتن به مسیر بزهکاری مصون بداریم.

در حال حاضر حدود 30 نفر از این نوجوانان در سه روز از هفته با کتابهای رسمی آموزش و پرورش با معلمان مجرب تحت آموزش هستند و هزینه کل دوره تحصیل 9ماهه آنها رایگان می باشد.

توزیع غذای گرم به صورت هفتگی و بسته های غذای خشک به صورت ماهیانه

آیا کسى را که [روز] جزا را دروغ می‌انگارد، شناختی؟ این همان کس است که یتیم را به سختى مى‌رانَد، و به خوراک دادن بینوا ترغیب نمى‌کند… سوره‌ی ماعون، ۳-۱

گروه خانه دیدار ما از ابتدای سال 96 به صورت جدی و منظم  یک شب در هفته برنامه توزیع غذای گرم بین خانواده های در معرض سو تغذیه و افرادی که شب ها مشغول جمع آوری ضایعات هستند را اجرا می کند. این برنامه هم اکنون در روز سه شنبه هر هفته در حال اجرا می باشد . از طرفی دو بار در سال به صورت گسترده و کلان در روزهای قبل از عید نوروز و ماه مبارک رمضان، برنامه توزیع بسته های مواد غذایی خشک را داریم . با توجه به وضعیت بحرانی بعضی از خانواده های تحت حمایت در خصوص تامین یک وعده غذای مناسب، طرح توزیع بسته های غذایی خشک از ابتدای سال 95 به صورت ماهیانه بر قرار شده است و تا زمانی که نتوانیم یک خانواده را در خصوص تامین معیشت فعال کنیم به صورت ماهیانه به آن خانواده بسته غذایی خواهیم خشک خواهیم داد . البته سایر نیازهای بحرانی این خانواده ها از جمله نیازهای آموزشی و درمانی در ابتدای آشنایی با خانواده پیگیری می شود .

آموزش اشتغال به نوجوانان کار

نوجوانی دوره ای است که پر از نیاز به توانمند بودن و احساس ارزشمند بودن است. این نیازها همیشه وجود دارند و در نوجوانی بیش از همیشه. در نوجوانان خانواده هایی که در بحران زندگی می کنند، این نیاز حتی از کودکی پررنگ می شود. نوجوان والدین خود را می بیند که با سختی به نیازهای خانواده پاسخ میدهد و دوست دارد بتواند باری از دوش والدینش بردارد.

در حال حاضر ما با نوجوانانی روبرو هستیم که بتنهایی معیشت خانواده را تامین می کنند. آنها با حداقل درآمد روزانه در کارهایی مثل گل فروشی، دستفروشی و یا حتی کارگری بسختی تلاش می کنند تا نیازهای خانواده را برآورده کنند. به همین منظور تصمیم داریم با آموزش یک سری شغل های مهارتی و فنی جایگزین مناسبی برای آن کارها پیدا کنیم .

به همین دلیل آرزوی ما این است که بتوانیم مهارتهایی را به این نوجوانان آموزش دهیم تا با عزت نفس به کسب درآمد بپردازند و بتوانند سرنوشتی متفاوت برای خود رقم بزنند... انشاالله.

برگزاری کلاس مهارت های زندگی ویژه دانش آموزان

با توجه به اهمیت آموزش مهارت های زندگی از دوران کودکی و نیاز موجود در محله های پر آسیب، در "خانه دیدار دوست" همزمان با برگزاری کلاس های سواد آموزی، آموزش مهارت های زندگی را در برنامه ی ثابت آموزشی مرکز قرار داده ایم.

برخی از سرفصل های آموزشی در کلاس های مهارت های زندگی شامل این موارد می باشد:

-آموزش مهارت های اجتماعی

-آموزش شناخت و بیان احساسات

-تقویت مهارت های حرکتی

-آشنایی با ارزش های اخلاقی همچون صداقت و عدالت طلبی

-آشنایی با الگوهای موثر دینی و اجتماعی

-آموزش مهارت های مراقبت از خود و امنیت فردی

-مهارت های کنترل خشم

-آشنایی با ارگان ها و نهادهای حمایتی در زمینه آسیب ها

-اعتیاد و آشنایی با انواع مواد مخدر و...

این آموزش ها متناسب با سن بچه ها و در قالب های زیر آموزش داده می شود:

  • بازی های حرکتی
  • بازی های قلم و کاغذی
  • کاردستی
  • قصه و زندگینامه
  • نمایش فیلم
  • بازی های وانمودی و نمایشی و...
راه اندازی مرکز آموزشی مهارتی در منطقه سهل آباد

یک روز در درمانگاه منطقه سهل آباد یک از دوستان ما با دختر بچه 9 ساله ای آشنا شده بود که به علت مسائل مالی خانواده به مدرسه نمی رفت، اما خودش تصمیم گرفته بود هر روز به درمانگاه بیاید تا پزشک درمانگاه به او سرمشق بدهد؛ و حالا می توانست از روی کتاب بخواند و دست و پا شکسته نامه بنویسد. همین موضوع درد ما و نیروی ما برای راه اندازی طرح آموزش دروس کلاس اول دبستان برای کودکان بازمانده از تحصیل سهل آّباد شد.

این دختربچه که ساکن همین منطقه بود اشتیاق داشت به مدرسه برود اما امکانش را نداشت. به همین دلیل ما با وجود امکانات بسیار اندکمان با همکاری مسؤول کتابخانه سهل آباد و در یکی از اتاقهای آن کتابخانه ،آموزش دوره اول دبستان را برای آن دختر بچه و کودکان دیگری که شرایط او را داشتند، برگزار کردیم .

از ابتدای آذر ماه، کلاس های آن منطقه با یک معلم و یک معاون دایر شده است.

راه اندازی مرکز آموزشی-مهارتی در منطقه پشت شاهچراغ

منطقه پشت شاهچراغ یا محله بیات از دیگر مناطق بسیار آسیب دیده ی شهر شیراز است. بیشتر خانه های آن منطقه  قدیمی و معمولا از جنس خشت و گلی هستند . متاسفانه این منطقه هم با وجودی که در مرکزیت شهر شیراز قرار دارد و در حاشیه نیست، خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب زیادی دارد.

به دلیل کثرت خانواده های آسیب دیده ، در مهر ماه 1396 خانه ای برای فعالیتهای آموزشی در این منطقه، رهن و اجاره گردید و با همکاری گروه صبح آفرینش دوره های آموزشی از جمله آموزش دروس کلاس اول، سوادآموزی و مهارت های زندگی  برای کودکان این محله برگزار می شود.

 امید که انشاالله از طریق آموزش که مهم ترین سلاح برای اصلاح چرخه فقر است، بتوان بهبودی در زندگی این کودکان که لبریز از استعداد و شوق به یادگیری هستند ایجاد کرد چون آنها هم حق دارند در مسیر رشدشان یاری شوند.

شناسایی خانواده های زباله گرد

مردم معمولا به آنها زباله گرد می گویند؛ در تمام طول سال – حتی شبهای بسیار سرد یا روزهای بارانی – کیسه های بزرگی که از ضایعات پر می شود را بدوش می کشند تا روزی حلالی بدست بیاورند.

دیدن زنان یا نوجوانان و کودکان زباله گرد دردناک تر است. شرایط زندگی چقدر باید سخت شده باشد که آنها در این هوای سرد و با این دشواری برای مبلغی که هر شب از 8 تا 10 هزار تومان بیشتر نمی شود ساعتها پیاده راه بروند و زباله ها را به دنبال ضایعات جستجو کنند؟

آیا همه این مشکلات به خاطر اعتیاد است؟ آیا معتادان، خود قربانی شرایط زندگی نیستند؟ و اصلا چه کسی می داند که چه تعدادی از زباله گردها بدون اعتیاد مجبور به این کار شده اند؟ و در آخر اینکه آیا می شود کمک صحیحی به آنها کرد؟

ما هم در نقاط مختلف شهر زباله گردها را می دیدیم. در ابتدا تصمیم گرفتیم که حداقل یک شب در هر هفته را به توزیع غذا، میوه و لباس بگذرانیم. گاهی در شب های سرد یک لیوان چای داغ و خرما به این افراد بدهیم و از همه مهم تر اینکه با یک گفتگو و مصاحبت گرم، سردیهای روزگار را از قلبشان کمی دور کنیم؛ ارزش تلاش و کارشان را به خودمان و آنها یادآوری کنیم چون آنها هم می توانستند دزدی کنند، مواد بفروشند یا از راههای نادرست دیگر پولی بدست بیاورند اما یک زندگی پر مشقت ولی حلال را انتخاب کرده اند.

بعد ها فکر کردیم که بهتر است کنار توزیع غذا کمی بیشتر راجع به خانواده و زندگی شان بپرسیم. از ابتدای سال 96 این ارزیابی و شناسایی در روزهای پخش غذا با حساسیت بیشتری اجرایی شد و در هر ماه به خانواده کسانی که از طریق جمع آوری ضایعات کسب درآمد می کنند هم سر میزنیم و مثل دیگر خانواده ها در صورتی که متوجه بحرانی شویم که قابل حل است، ابتدا تلاش می کنیم تا نیازهای بحرانی خانواده رفع شود و سپس مهارتی که بتواند منجر به اشتغال زایی شود را به یک یا دو نفر از اعضای خانواده آموزش دهیم.

احتمالا همه کسانی که با زباله گردها سر و کار داشته اند بارها با این صحنه زیبا مواجه شده اند که آنها وقتی گرسنه نباشند غذا قبول نمی کنند یا براحتی غذای خودشان را به فرد دیگری می بخشند.

برگزاری کلاس های تقویتی

از مهم ترین مسائلی که کودکان خانواده های در معرض آسیب و محروم همه ساله با آن درگیر هستند، ضعف های تحصیلی در دوران تحصیل و در نتیجه تحقیر و تمسخر در محیط مدرسه و بعضا حتی در محیط خانواده است.

همانطور که می دانید این مسأله می تواند زمینه ساز ضربه جدی به عزت نفس و امید کودکان باشد و از آن طرف، والدین آنها در اکثر اوقات کم سواد یا بی سواد می باشند و امکان کمک به فرزندان شان در امور تحصیلی را ندارند.

به همین جهت هر سال تعدادی از کودکان محروم و در معرض آسیب به علت ضعف تحصیلی و نداشتن حامی دلسوز و باسواد ترک تحصیل می کنند.

 از این رو بر آن شدیم با آرزوی به بار نشستن تلاش های ناکام مانده این کودکان و رسیدن به مرحله ای از تحصیل که استحقاق واقعی آنان است، برای آنها کلاس های تقویتی و در کنار آن آموزش هایی با موضوعات تعیین چشم انداز در زندگی، امید و مقابله با یأس، برقراری ارتباط موثر با همسالان برگزار کنیم. انشاءالله این اقدامات منجر به ادامه تحصیل تعداد بیشتری از این کودکان تا مقطع تحصیلی دانشگاه شود، چرا که اگر کودکان این خانواده ها موفق به کسب جایگاه اجتماعی شایسته نشوند، چرخه فقر برای نسل های بعدی آنان هم ادامه پیدا خواهد کرد.

آموزش دروس پایه اول ابتدایی

یکی از مهم ترین آرزوهای گروه خانه دیدار دوست برای کودکان در معرض آسیب، فراهم کردن امکان تحصیل این کودکان و کسب مهارت های لازم در زندگی است . از اقدامات اجرایی که در راستای این هدف هر ساله صورت می گیرد، پیگیری امور تحصیلی کودکان تحت حمایت می باشد ولی متاسفانه در این میان کودکانی در مناطق محروم هستند که به دلایل مختلف از جمله پر بودن ظرفیت مدارس، وضعیت اقتصادی بد والدین، عدم امکان پرداخت هزینه مدرسه، آگاهی کم والدین از ضرورت تحصیل کودکان و ... موفق به ثبت نام در مدارس دولتی نمی شوند .

به همین دلیل گروه خانه دیدار دوست در صدد شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در گروه سنی 7 تا 9 سال برآمد و برگزاری کلاس آموزش پایه اول ابتدایی را در فهرست برنامه ها و فعالیت های خود قرار دهد.

قابل ذکر است که پیگیری امور تحصیلی کودکان بازمانده از تحصیل را نباید محدود به ملیت و قشر خاصی در جامعه کرد، چرا که بازماندگی از تحصیل و عدم وجود مهارت های لازم برای زندگی به هر دلیلی می تواند بستری برای افزایش آسیب های اجتماعی یک جامعه شود .

این طرح از مهرماه سال 96 آغاز شده است و در پایان سال تحصیلی کودکان این خانه، در آزمون رسمی تعیین سطح اداره آموزش و پرورش شرکت می کنند و به چرخه ادامه تحصیل از طریق مدارس دولتی باز خواهند گشت .

 انشالله ...

مستمری ماهیانه و وام قرض الحسنه

گاهی اوقات ما با خانواده هایی رو به رو می شویم که با کمک های موردی در زمینه های خاص (از جمله بیماری، آموزش، ...) مشکلات بحرانی خانواده حل نمی شود. مثلا

  • خانواده ای که سه فرزند بیمار دارد
  • خانم و آقایی که هر دو در یک سانحه دچار سکته شده اند
  • مادر و پدری که هر دو از طریق جمع آوری ضایعات کسب درآمد می کنند.
  • ...

در این گونه خانواده ها ما نیاز داریم از طریق مستمری ماهیانه از خانواده مراقبت کنیم، تا انشالله بتوانند با عزت و شرف به زندگی خود ادامه دهند. در بعضی شرایط مانند درمان ، تامین سرپناه مناسب یا بدهکاری ضروری مثل اجاره عقب افتاده هم می توان مشکل خانواده را با یک وام قرض الحسنه برطرف کرد.

در این شرایط مستمری ماهیانه تا زمانی که وضعیت خانواده از بحران گذر کند، ادامه خواهد داشت. مثلا تا زمانی که بتوانیم برای یکی از اعضای خانواده اشتغالی با حقوق و درآمد کافی برای تامین ایجاد کنیم.

پیگیری امور تحصیلی و آموزشی

تحصیل و آموزش، می تواند سرنوشت یک کودک را تغییر دهد و او را از چرخه فقر خارج کند اما بسیاری از خانواده های محروم اهمیت این موضوع را نمی دانند. از طرفی مشکلات معیشتی بیشمار این خانواده ها – هر چند که سرپرست/سرپرستان خانواده به این موضوع اهمیت بدهند - چندان فرصتی برای پیگیری مسائل تحصیلی فرزندان باقی نمی گذارد. به این مشکلات، سطح سواد پایین سرپرست خانواده و نیاز به کار یا کمک کودک در بیرون یا داخل خانه را نیز اضافه کنید.

به همین دلیل ما نیاز داریم که به طور مداوم از امور تحصیلی فرزندان خانواده ها مراقبت کنیم تا مسیر رشدشان را به خوبی طی کنند و بیسوادی منجر به ضربه های جبران ناپذیر در مسیر رشد فرزندان نشود. انشاالله.

فعالیتهای ما در این زمینه:

  • کمک هزینه ثبت نام
  • اهدای کیف، کفش، لوازم التحریر، کاپشن، هزینه کتاب و فرم مدرسه و...
  • کمک هزینه سرویس برای مناطق محروم ناامن
راه اندازی طرح خدمات درمانی رایگان

هرکدام از ما احتمالا تجربه بیماری را در خود یا در خانواده خود داشته ایم و خوب می دانیم درد بیماری بتنهایی چه اختلالاتی در زندگی بیمار و اطرافیانش ایجاد می کند.

در کنار درد بیماری و مراقبت مستقیم از فرد بیمار، روند درمان نیازمند پیگیری های مکرر و رفت و آمد به مطب پزشکان و بیمارستانها خواهد بود که معمولا روندی بسیار خسته کننده است. حال تصور کنید فرد بیمار و خانواده اش از لحاظ درآمدی امکان پرداخت هزینه های درمان را نداشته باشند... شاید تماشای بیماری اعضای خانواده در حالیکه به دلیل مسائل مالی امکان مداوا وجود ندارد از خود بیماری سخت تر و دردناکتر باشد.

اگر فرد بیمار پدر و یا مادر یک خانواده باشد اختلالی که در زندگی خانواده ایجاد میشود بسیار دردناک تر است. مثلا تصور کنید شرایط پدری را که تامین کننده مالی خانواده بوده، یا مادری که نقطه اتکای همسر و فرزندان بوده و حالا خود بیمار شده است.

به همین دلیل کمک به هزینه های درمانی خانواده های تحت پوشش جزء آرزوهای مهم ما قرار گرفت. در این راستا سعی می کنیم از طریق وام با قسط های بسیار اندک یا وام بلاعوض، مشکلات مالی بیماری را در این خانواده ها کاهش دهیم. انشاالله.

غیر از کمکهای مالی اقدامات زیر نیز در زمینه مسائل بهداشتی-درمانی پیگیری می شود:

1-  مراقبت از مادران باردار

2-  مراقبت از تغذیه نوزادان شیرخوار با تامین شیر خشک و پوشک مناسب

3-  پیشگیری از بیماری های شایع از طریق برگزاری دوره های غربالگری بیماری های شایع

4-  ارتباط با پزشکان دغدغه مند و ارجاع و معرفی خانواده های اولویت دار به آنان

راه اندازی مرکز آموزشی، مهارتی در منطقه سعدی

هر آرزویی، هر قدر دست نیافتنی می تواند در آینده ای دور یا نزدیک برآورده شود، اگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و این برنامه ریزی تنها با پشتوانه "شناخت درست از مسأله" ممکن است.

نیک بیندیشیم: هر یک از ما می توانست جای آن ها باشد؛ محرومیت از خوراک و پوشاک و سرپناه مناسب برای بسیاری از ما آسان نیست. اما این هنوز همه ماجرا نیست؛ محرومین، از بهداشت، آموزش مناسب و خانواده ای حمایت گر نیز بی نصیب اند. ایجاد چنین وضعیت دشواری فقط گناه آنان نیست و از سویی رهایی از این شرایط برایشان هرگز ساده نیست. مشاهده این وضعیت های دشوار، ما را بر آن می دارد که با آن ها، برای دگرگون کردن این وضعیت و کاستن از رنجشان، همگی دست به دست هم دهیم .

این موسسه با نام رسمی " خانه دیدار دوست " و با هدف کاهش آسیب و نزدیک شدن به برابری اجتماعی در منطقه سعدی کار خود را از تیر 96 آغاز کرده است .

یکی از دلایلی که این منطقه به عنوان اولین منطقه هدف انتخاب شد، تعداد زیاد افرادی بود که محروم از تحصیل و امکانات اولیه زندگی بودند که این کار بواسطه ارزیابی توسط کارگروه مددکاری بعد از ارزیابی شش منطقه پر آسیب شهری صورت گرفت .

در خصوص جزییات برنامه های در جریان خانه می توانید به بخش های دیگر در خانه چه می گذرد مراجعه کنید .

طرح صبحانه رایگان

صبحانه یک وعده غذایی اصلی و مهم برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود و نقش مهمی در یادگیری کودکان دارد. دانش‌آموزانی که صبحانه مناسبی می‌خورند، تمرکز و انرژی بیشتری دارند و در مقایسه با کسانی که صبحانه نمی خورند، قدرت یادگیری بهتری خواهند داشت.

بچه ها باید در طول ساعات درس، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند به همین دلیل صبحانه خوب می تواند بر کاهش خستگی آنها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیرگذار باشد. صبحانه نخوردن مداوم می تواند یک دانش آموز با انرژی و بااستعداد را تنبل و بی استعداد جلوه دهد در حالیکه مشکل نه از دانش آموز، بلکه از فقر غذایی اوست.

از آنجایی که بسیاری از کودکان ما از یک صبحانه مناسب در خانه هایشان محروم هستند، تصمیم گرفتیم صبحانه را به طور رایگان به کودکان بدهیم تا در رشد کودکان سهمی داشته باشیم.

شناسایی خانواده های در معرض آسیب و پیگیری نیاز های ایشان

شناسایی خانواده های در معرض آسیب یکی از قدم های مهم در جهت برنامه ریزی های یک مجموعه آموزشی - مددکاری است. چرا که اگر شناسایی خانواده های مخاطب یک مجموعه به درستی انجام نشود علاوه بر این که منابع حمایتی به عدالت به دست خانواده ها نمی رسد، امکان برنامه ریزی متناسب با نیاز مخاطبان نیز کمتر می شود.

در این راستا خانه دیدار دوست مدتی قبل از آغاز به کار رسمی، برنامه سر زدن به خانواده ها و بررسی نیازهای ایشان در محله های پر آسیب شهری مثل سعدی، دروازه کازرون، سهل آباد و ... را آغاز نموده است.

با توجه به تفاوت های فرهنگی و اجتماعی بافت های مختلف، ما شناسایی خانواده ها را منطقه به منطقه پیش می بریم تا بتوانیم با شناخت کافی از هر محله و مردمان و آداب و رسوم ایشان، به خانه هایشان وارد شویم و اولویت های خانواده ها را مشخص کنیم.

به طور کلی، فعالیتهای گروه در این حوزه توانمند سازی خانواده ها 3 مرحله دارد:

در مرحله اول: شناسایی و پیگیری نیازهای بحرانی

بعد از ارزیابی و اولیت بندی، خانواده تحت حمایت گرفته می شود و عمده نیازهای ضروری خانواده که تبدیل به بحران شده است پیگیری می شود. برای مثال نیازمندی های فوری درمانی مثل تهیه دارو یا عمل جراحی، پیدا کردن سرپناه مناسب، پیگیری های آموزشی مثل کمک هزینه تحصیلی، پیگیری وسایل ضروری خانواده مثل یخچال .

مرحله دوم: تلاش برای توانمند سازی اقتصادی خانواده

 در این مرحله با شناسایی پتانسیل های اعضای خانواده سعی می شود تا سرپرست یا یکی از اعضا بتواند حداقل درآمدی جهت تامین نیازهای اولیه خانواده داشته باشد.

البته ممکن است بنا به دلایل مختلف تا مدت ها امکان تعریف شغل برای سرپرست خانواده وجود نداشته باشد، مثلا مادری که سه فرزند معلول ذهنی و جسمی دارد به سختی می تواند برای انجام یک شغل از خانه خارج شود. کارگروه اشتغال سعی می کند افرادی با این شرایط را در محیط خانه خودشان فعال کند.

مرحله سوم: بازسازی روابط اجتماعی عاطفی

سعی می شود تا شرایطی ایجاد شود تا خانواده در یک فضای دوستی قرار بگیرد و احساسی در او ایجاد شود که بتواند دوستی و رابطه های دوستی را تجربه کند و بتواند نیازهای اجتماعی عاطفی را در ارتباط با ما تا حدودی جواب بگیرد که این امر بواسطه پخش غذای گرم به صورت هفتگی و دیداری هر چند کوتاه و یا سرزدن هایی در قالب مهمانی با خانواده ها صورت بگیرد .

در جهت توانمند سازی خانواده  ها،فعالیت های آموزشی مختلفی در موسسه اجرا می شود که در بخشهای دیگر به طور کامل معرفی شده اند.

گروه مخاطب ما  :

 افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب بویژه کودکان کار و خیابان، زنان سرپرست خانوار، خانواده های افراد زباله گرد، زنان دستفروش، کار گرهای روزمزد، کودکان بازمانده از تحصیل پناهنده و یا خانواده هایی که بنا به دلایل مختلف مثل داشتن بیمار در خانه یا معلولیت سرپرست در شرایط بحرانی به سر می برند.

معمولا در هر ماه اگر از لحاظ امکانات تامین باشیم حدود 10 بازدید خواهیم داشت  که معمولا 5 خانواده جدید هر ماه به خانواده هایمان اضافه خواهند شد .

در حال حاضر  - بهمن ماه 1396 - حدود 115 خانواده تحت حمایت داریم .

برگزاری کارگاه آموزشی تربیتی ویژه والدین

دشواری های زندگی محرومین تنها به کمبودهای مادی چون عدم دسترسی به خوراک، پوشاک، مسکن و آب آشامیدنی مناسب محدود نمی شود. فقدان دانش و مهارت های اساسی زندگی و فقدان امید و از بین رفتن احساس کرامت انسانی، می تواند درد و رنج فقر را بیشتر کند .

به خلاف تصور غالب، فقر در حقیقت فقدان فرصت‌های واقعی و توانایی‌های لازم برای اجتناب از گرسنگی، سوء‌‌تغذیه، بی‌خانمانی و شرایط دشوار و پر آسیب است. به عبارت دیگر محرومیت از برخی قابلیت‌های اساسی در زندگی و نیز محرومیت از برخی توانایی‌های اجتماعیِ ضروری برای بازآفرینی هستی اجتماعی، طرز تلقی دیگری از فقر را عرضه می‌کند. از دیگر برنامه های گروه خانه دیدار ما توانمند سازی والدین، کودکان در معرض آسیب جهت مقابله با مسائل و بحرانی های پیش رویشان می باشد . از این رو گروه خانه دیدار دوست بر آن شد تا کارگاه های مهارتی ویژه والدین به عنوان اولین الگو و معلم کودک برگزار کند . این کارگاه ها به صورت دوره ای و منظم در موضوعات تربیتی، زناشویی، بهداشت و سلامت، آموزش مشاغل خانگی و ... برگزار می شود .

آموزش مشاغل خانگی به مادران و دختران

همیشه وقتی به آسیب شناسی بسیاری از خیریه ها و افراد خیر و فعال در حوزه انسان دوستانه می پردازیم، این سؤال مهم ذهن ما را به خود مشغول می کند که چرا با وجود این تعداد از مراکز خیریه و افراد فعال انسان دوست، همچنان جامعه فقر گسترده است؟ و چرا روز به روز بیشتر شاهد کودکان کار و یا مادران و پدران زباله گردی هستیم که برای کسب حداقل درآمد درمانده هستند ؟

قسمتی از جواب این سؤال، در شیوه پرداختن هر کدام از گروه های فعال به این امر نهفته است و این پر واضح است که اگر در برخورد با خانواده های در معرض آسیب، مددکار گروه خود بتنهایی به رفع نیازهای ابتدایی بپردازد و به نیازهای بالاتر خانواده مثل نیاز به خودشکوفایی و معنا و امید توجه نکند، نه تنها در کاهش فقر کمکی نکرده بلکه موجب یاس و گداپروری خود و محرومین خواهد شد . از این رو بر آن شدیم تا با آموزش مشاغل و به جریان انداختن پتانسیل های موجود، در توانمند سازی خانواده قدمی هر چند اندک برداریم و با حمایت سرپرست او را در کسب درآمد همراه با عزت نفس یاری کنیم. یکی از برنامه هایی که برای تحقق این آرزو اجرایی شده است، آموزش عروسک دوزی و کیف دوزی به مادران و دختران بزرگ خانواده است. در ابتدا ما سه خانواده کودک کار را شناسایی کردیم و در چندین جلسه سعی کردیم با فعال کردن اعضا درون خانواده، کمکی به معیشت خانواده کنیم و از طرفی دیگر سعی کردیم نیازهای آموزشی کودکان را پیگیری کنیم تا مجدد به چرخه ادامه تحصیل بازگردند. در سال 96 حدود 20 کودک در معرض آسیب که از خانواده های کودکان کار و خیابان بوده اند در مدارس دولتی ثبت نام شدند. در اجرای این برنامه یکی از گروه های تولیدی جهت آموزش و پیگیری اعضا خانواده ما را یاری می کنند . از دیگر برنامه های اجرایی در جهت توانمند سازی خانواده به شرح زیر می باشد :

  • اعطای وام جهت راه اندازی اشتغال از جمله کاشت و پرورش گل
  • اهدای چرخ خیاطی و یا دستگاه بافندگی به مادرانی که مهارت بالایی دارند.
  • خرید محصولات دست دوزهای مادران مثل کلاه و دستکش بافتنی و هدیه به سایر خانواده های محروم
  •  استفاده از مددجویان در سایر برنامه های اجرایی به عنوان کارپرداز، کمک معلم و کارهای خدماتی و تاسیساتی
  • معرفی نیروی کار به مراکز و یا افراد مورد اعتماد