گزارش واحد اشتغال خانه دیدار دوست

گزارش واحد اشتغال خانه دیدار دوست

گزارش واحد اشتغال خانه دیدار دوست : یکی از پرسش‌هایی که هر فعالیت خیریه‌ای باید به آن بپردازد؛ شکل توانمندسازی و کمک به استقلال مالی خانواده‌ها و افراد تحت پوشش است. چنان که می‌بینیم و می‌دانیم، علیرغم وجود و گستردگیِ نسبی فعالیت‌های خیریه‌ای، از فقر گسترده آن‌چنان که باید و شاید کاسته نشده است.

یکی از راه‌های حل ریشه‌ای مسأله‌ی فقر، ایجاد اشتغال برای کسانی است که بیشترین آسیب را از فقر مالی می‌برند. به همین دلیل، خانه‌ی دیدار دوست در کنار ارائه‌ی خدمات مددکاری و آموزشی، به پیگیری طرح‌های اشتغال‌زایی نیز می‌پردازد. به علاوه، بسیاری از محرومان خود ترجیح می‌دهند که به جای دریافت اعانه‌های بلاعوض مردمی، درآمدی حاصل از فعالیتِ مولد خودشان داشته باشند؛ به این دلیل نیز، ایجاد واحد اشتغال در خانه‌ی دیدار دوست می‌تواند به کسب درآمد عزت‌مندانه برای افراد و خانوارهای محروم یاری رساند.

برای تحقق این اهداف، خانه‌ی دیدار دوست ضمن فراهم کردن دوره‌های آموزش عروسک‌دوزی و کیف‌دوزی به مادران و دختران بزرگ خانواده، با همکاری واحدهای تولیدی پوشاک و کیف، به اشتغال افراد آموزش‌دیده یاری رسانده است.

مخاطبین اصلی این آموزش‌ها، زنان سرپرست خانواری هستند که امکان کار در خارج از خانه را به دلایل گوناگون (مثل مراقبت از بیمار، داشتن فرزند کوچک و ...) ندارند. آموزش‌های خانه‌ی دیدار دوست این زنان را توانمند می‌کند تا در منازل خود مشغول به کار شوند و نیازی به اشتغال در بیرونِ خانه نداشته باشند. دیگر مخاطبان مهم  آموزش‌های ما، خانواده‌ی کودکان کار هستند؛ چرا که ارائه‌ی آموزش‌های شغلی به این خانواده‌ها می‌تواند به تأمین هزینه‌های خانواده کمک کرده، و کودکان کار را از محیط‌های پرخطر شغلی خارج کند.

گفتنی است علاوه بر این آموزش‌ها، مؤسسه به کودکان کار نیز آموزش‌هایی جهت اشتغال آن‌ها به مشاغل مفیدتر و ایمن‌تر انجام داده است (مثلاً آموزش کار با چوب، آموزش کار در گلخانه،‌ آموزش بافتنی و...)

سایر اقدامات بخش اشتغال خانه‌ی دیدار دوست:

  • اعطای وام جهت راه اندازی اشتغال از جمله کارگاه خیاطی، خرید ماشین و...
  • اهدای چرخ خیاطی و یا دستگاه بافندگی به مادرانی که مهارت بالایی در این زمینه دارند.
  • خرید محصولات دست‌دوز مادران مثل کلاه و دستکش بافتنی و هدیه دادن آن‌ها به سایر خانواده‌های محروم
  • استفاده از مددجویان در سایر برنامه‌های اجرایی به عنوان کارپرداز، کمک معلم و کارهای خدماتی و تاسیساتی
  • معرفی نیروی کار به مراکز و یا افراد مورد اعتماد